Terug
-
Training interactief college geven

Leren met elkaar

Datum: 11-12-2017

Half november zaten acht docenten van OSR zelf een middag in de schoolbanken tijdens de training 'Interactief college geven met Powerpoint'. Wat hebben ze ervan opgestoken? Wat was nuttig? En wat kan beter? Drie deelnemers geven feedback. 

Als docent van OSR ben je inhoudelijk een deskundige op je eigen vakgebied. Maar op het vlak van didactische technieken kun je misschien nog wat opsteken. Dat is wat de acht deelnemers aan de training 'Interactief college geven met Powerpoint' in ieder geval voor ogen hadden toen ze zich opgaven. OSR organiseerde de pilot om te zien of docenten openstaan voor handreikingen die hun colleges interactiever en afwisselender kunnen maken. De afdronk van de middag is positief, hoewel er ook kritiek is. OSR is van plan om in de toekomst meer van dit soort didactische trainingen te organiseren zodat alle docenten kunnen kennismaken met nieuwe werkvormen om hun stof effectief over te brengen. Drie deelnemers aan de pilot beantwoorden hieronder vier vragen. 

1. 
Naam: Ingrid de Bruin
Werkt voor OSR: sinds 2015
Specialisatie: sociale zekerheid en arbeidsrecht
Beroep: docent

2. 
Naam: Marcel van Wezel
Werkt voor OSR sinds: 2015
Specialisatie: Huurrecht
Beroep: advocaat bij Tomlow Advocaten in Utrecht

3. 
Naam: Eileen Jonker-Hofman
Werkt voor OSR sinds: 2015
Specialisatie: Juridische kwaliteitszorg en klachtbehandeling
Beroep: gemeentejurist


Vraag 1: Waarom heb je je opgegeven voor de training 'Interactief college geven met Powerpoint'? 
Ingrid: “Ik ga ervan uit dat ik altijd weer nieuwe dingen kan leren. Ik ben geen jurist of advocaat die het lesgeven ernaast doet. Lesgeven – in juridische vakken – is mijn werk. Ik werk al veel met interactieve werkvormen in mijn groepen. Vaak moeten mensen via e-learningprogramma's thuis iets voorbereiden, en dat ga ik dan niet allemaal nog een keer vertellen als ik voor de klas sta. Dan ga ik aan de slag met casuïstiek; het toepassen van de kennis.”
Marcel: “Ik gaf me op voor deze workshop omdat ik niet opgeleid ben als docent; ik ben advocaat. En ik doe dit nog maar kort, dus ik heb behoefte aan handvatten hoe het beter kan.”
Eileen: “Ik heb ooit weleens een training didactische vaardigheden gehad, maar ik deed de meeste dingen toch een beetje op mijn eigen manier. Ik dacht: ik kan nog wel wat leren.”

Vraag 2: Wat heb je geleerd en heb je dat al toegepast?
Ingrid: “De behandelde werkvormen kende ik wel, maar echt nieuw voor mij was het programma Socrative waarmee je toetsen en quizzen kunt maken waaraan mensen in de klas via hun telefoon kunnen deelnemen. Ik heb het nog niet gebruikt, maar ik ga dat zeker doen.”
Marcel: “Ik heb veel interactieve werkvormen aangereikt gekregen, maar ik weet niet of ik daar iets mee kan in mijn lessen. Als je over een juridisch onderwerp doceert, heb je veel te vertellen. Mijn ervaring is dat cursisten een compleet verhaal willen horen. Je komt snel tijd tekort. Ze hebben ook allemaal een baan en willen  vooral dat je ze snel door de stof heen helpt, zodat ze weer aan het werk kunnen.”
Eileen: “Ik heb het al toegepast, en met veel succes. Samen met de docent van de training heb ik mijn standaard Powerpointpresentatie zo aangepast dat er een aantal interactieve werkvormen in verwerkt zijn. En de werkvormen die ik al deed, heb ik nog wat aangescherpt. Mijn groep was erg enthousiast daarover. Dat zag ik terug in de evaluatie.”

Vraag 3: Hoe zou de training nog beter kunnen? 
Ingrid: “Ik vond de naam van de workshop wat misleidend: ik ging ervan uit dat we veel met Powerpoint zouden gaan werken, maar dat bleek niet het geval. Het kan dus wat duidelijker in de communicatie en het managen van de verwachtingen.”
Marcel: “Ik sloeg aan op de combinatie met  Powerpoint omdat dat een programma is waar ik maar weinig mee werk. Tips en tricks zijn welkom! Maar daar hebben we weinig aandacht aan besteed. Dat kan beter.”
Eileen: “Ja, de naam van de training! Maar dat is een communicatiedingetje. Ik vond het een zeer leerzame training. Leuk ook om eens met andere mensen te praten over het vak.”

Vraag 4: Heb je tips aan OSR?
Ingrid: “Ja! Laat iedereen die aan deze training meedoet een kwartiertje lesgeven en geef daar als groep commentaar op. Niet afbranden,  maar gewoon benoemen wat goed was en wat beter kan. De docent kan dan aan de hand van wat hij ziet gebeuren bepaalde onderwerpen extra belichten. Op die manier ben je heel toegepast bezig.”
Marcel: “Als we bij OSR meer interactief gaan lesgeven, moet het voor cursisten ook wel duidelijk zijn dat ze de lessen goed moeten gaan voorbereiden in de digitale leeromgeving. Dan weten ze waar ze aan toe zijn. Ik ben alleen bang dat sommige cursisten daar niet op zitten te wachten. Die willen gewoon hun punten binnenhalen en klaar.”
Eileen: “Behalve de titel van de training: niks veranderen. Ik heb er veel aan gehad en het lesgeven is eigenlijk nog leuker geworden nu ik mijn vaardigheden heb kunnen uitbreiden.”

TemplateTags() in code (Designs/OSR/_parsed/TeacherPage.parsed.cshtml). Remove before going live...