Terug
-

Niet meer wachten tot het grind knerpt

Datum: 21-08-2019
Interview

Marcel Hielkema (voormalig kantoordirecteur van Dirkzwager advocaten) sprak tijdens een inspiratiesessie bij OSR over de link tussen klant en kantoor en het belang van innoveren. Hij gebruikt zijn jarenlange ervaring als Hotellier en stapt uit zijn comfortzone zodat hij zaken vanuit een ander perspectief kan bekijken.  

‘Ik denk niet dat ze echt hadden ingeschat welke rol ik zou innemen toen ik werd aangesteld bij Dirkzwager als kantoordirecteur. Ik had een commerciële achtergrond en binnen de advocatuur deed je in die tijd niet aan reclame maken. In 2009 was de uitdrukking nog: ‘wachten tot het grind knerpt’. Maar als er een ding was, dat ik niet ging doen, dan was het wachten.’  

‘Ik wilde weten wanneer klanten bereid zijn te betalen voor dienstverlening. Dat bleek niet te zijn voor zaken die al tig keer waren gedaan of die ze eenvoudig zelf konden opzoeken. Maar wel voor spannende trajecten, met een groot risico of waar hoge bedragen mee gemoeid waren. Dit sloot opmerkelijk goed aan bij waar mijn collega’s blij van werden in hun werk: mooie, complexe zaken goed uitvoeren.'  

‘Wat betekende dit voor ons? Hoe konden we klanten zelfredzaam maken en beschikbaar zijn zodra het spannend werd? ‘Dirkzwager maakt je sterker door haar kennis te delen’, werd het devies en in tien jaar tijd ontwikkelde we diverse initiatieven. Een website met veel en vaak wisselende inhoudelijke artikelen, een openbare bibliotheek vol juridische naslagwerken die voor iedereen beschikbaar was, zowel klanten als ook voor anderen. Daarnaast ook een scala aan andere uitingen zoals een app, video, bijdragen aan lezingen en conferenties en zichtbaarheid via social media posts. Als gevolg van deze initiatieven werd Dirkzwager zichtbaar voor klanten die ons tot dan toe nog niet eerder hadden benaderd. We gingen aan de slag, namen de vrijheid om dingen uit te proberen, te spelen en we namen risico’s.'  

Interessanter werk
'Je zult echter niet alleen als organisatie maar ook als individu moeten blijven innoveren. Door digitalisering bijvoorbeeld worden op termijn eenvoudiger, repetitieve taken overgenomen door computers. Dat maakt het overige werk moeilijker maar ook interessanter. Welke ontwikkeling dan ook de echte verandering in het vak teweeg brengt, de eerste stap is realiseren dat het echt verandert en dat jouw rol daarmee anders wordt, meer adviserend en strategisch. Social skills worden daarmee belangrijker dan inhoudelijk juridische kennis. Om als juridisch professional dan het verschil te maken kun je jezelf ontwikkelen op deze social skills, maar ook werken aan je sales- en onderhandelingstechnieken. Bovendien kun je als kantoor nadenken andere uitdagingen, zoals het opleiden van de nieuwe lichting advocaat stagiaires, hoe combineer je de kennis en inhoud van de senior advocaten met de nieuwe werkwijze en takenpakket van starters?’  

‘Er zijn veel vragen en evenveel routes om tot antwoorden te komen. In eerste instantie is het een kwestie van bewustwording dat de wereld er morgen anders uit zal zien. Daarna kun je nadenken over jouw rol in de toekomst. Wat wordt jouw niche? En hoe ga je hier komen?'

Inspiratiesessie bij OSR

Op de foto v.l.n.r. mr. Michiel van Berckel Smit, directeur OSR, Marcel Hielkema en Tobias van Herwaarde, Manager procesinnovatie en kwaliteit van OSR.