Saar van Waegeningh: ‘Met activerende werkvormen betrek je iedereen bij de les’

Terug naar overzicht
27 december 2018

Advocaat en ervaren OSR-docent Saar van Waegeningh vindt het werken met activerende werkvormen een eye-opener

“Een leven lang leren” is niet alleen van toepassing op cursisten van OSR juridische opleidingen, maar geldt ook voor docenten én de organisatie zelf. Omdat er steeds meer nieuwe inzichten zijn gekomen over effectief leren, stimuleert OSR de inzet van activerende werkvormen waarbij cursisten worden uitgenodigd zelf meer in te brengen. Advocaat en ervaren OSR-docent Saar van Waegeningh vindt het werken met activerende werkvormen een eye-opener: ‘Met alleen het bespreken van goede praktijkvoorbeelden ben je er nog niet.’. 

Saar van Waegeningh heeft een succesvol advocatenkantoor in Amsterdam en verzorgt bij OSR al ruim tien jaar verschillende cursussen rond haar specialisatiegebieden arbeidsrecht en ambtenarenrecht. Heel eerlijk zegt ze: ‘Ik had de neiging om te denken dat ik al goed bezig was door mijn cursussen zo interactief mogelijk te maken en veel casuïstiek in te brengen. Ik kreeg ook altijd overwegend goede beoordelingen en positieve feedback. Maar ik moet toegeven dat ik tot voor kort eigenlijk vooral in gesprek was met de cursisten die van nature actief mee doen.’ In de docententraining van OSR leerde ik hoe ik de héle groep actief bij de stof kan betrekken. Dus ook de mensen die eerder geneigd zijn zich terug te trekken.

Variatie in werkvormen

‘Door te variëren in werkvormen, zie ik dat ik veel meer mensen bereik,’ zegt Saar enthousiast. ‘Iedereen leert natuurlijk ook op zijn of haar eigen manier; wat voor de één werkt, hoeft voor een ander niet op dezelfde manier te werken. Ik ga nu ook veel bewuster aan de slag met mensen die in een groep niet meteen “haantje de voorste” zijn.’ Ze licht toe: ‘Waar ik voorheen vooral geneigd was klassikaal te werken, laat ik de cursisten nu veel meer actief met elkaar aan de slag gaan. Ik vraag mijn cursisten bijvoorbeeld aan het begin van een cursus om eerst zelf na te denken over de belangrijkste verschillen tussen arbeidsrecht en ambtenarenrecht en daarna pas hun gedachten met hun buurman te bespreken. Zo zie je dat iedereen direct alert is en intensiever betrokken raakt bij de stof.’

Levendige lessen

‘Ik probeer nu ook na ieder kwartier iets nieuws in te brengen, waardoor de lessen levendiger worden. Dat doe ik door tussendoor multiple-choice-vragen te stellen of stellingen in te brengen. Die kunnen gaan over de stof die eerder op de dag is behandeld of over het onderwerp dat ik daarna ga bespreken,’ zegt Saar. ‘En laatst nog heb ik het laatste uur van een lange cursusdag een groep van zestien mensen energiek gehouden door de groep in tweeën op te splitsen en ze twee kanten van een casus te laten onderzoeken. Daarna mochten de groepen tegen elkaar “pleiten”. Je ziet dat er dan op een speelse manier argumentatie wordt uitgewisseld, die bij mensen beklijft. Een enkeling vindt het misschien een tikkeltje kinderachtig, maar de meeste mensen leven op en gaan met een glimlach de deur uit.’

De meest effectieve vormen van leren

OSR is erop gericht steeds de meest effectieve én actieve vormen van leren te bieden. Saar: ’Het voelt voor mij soms nog wat ongemakkelijk om heel bewust met die activerende werkvormen aan de slag te zijn, maar als ik genoeg rust neem om de verschillende vormen toe te passen, dan zie ik ook meteen het resultaat door de enthousiaste deelname van de cursisten. Het is echt een duidelijk verschil of de helft van een groep meedoet of de hele groep.’

Saar van Waegeningh is gespecialiseerd in arbeidsrecht voor de private én de publieke sector. Ze werkte negen jaar bij landsadvocaat Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn en richtte in 2009 samen met een partner een eigen kantoor op: BINGH Advocaten in Amsterdam. Saar is al ruim tien jaar docent bij OSR juridische opleidingen.

Saar van Waegeningh

Cursusaanbod arbeidsrecht
'Saar van Waegeningh: ‘Met activerende werkvormen betrek je iedereen bij de les’