Wat heeft een juridisch professional anno 2017 echt nodig?

Datum: 28-08-2017
Interview

Het beeld van juristen als ouderwetse beroepsgroep is definitief achterhaald. Mr. Michiel van Berckel Smit zag tijdens zijn loopbaan – in juridische en leidinggevende functies bij ARAG, YACHT, ANWB en in de zorg – de juridisch professional veranderen. “Inmiddels gaan juristen met hun tijd mee, luisteren ze naar klantbehoeftes en zijn ze zelf aan de bal in hun ontwikkeling.” Sinds april 2017 is Michiel van Berckel Smit directeur van OSR Juridische Opleidingen. We vragen hem: wat heeft een jurist tegenwoordig nodig om succesvol te zijn?
 

Toen Michiel van Berckel Smit in 1989 begon als gezondheidsjurist, had elke jurist nog een eigen secretaresse en bestond professionele ontwikkeling uit tips van een leidinggevende. Maar de markt is veranderd: klanten zijn mondiger, organisaties professioneler en juristen werken actief aan hun eigen loopbaan. Als directeur bij OSR wil Van Berckel Smit juridische professionals helpen bij hun ontwikkeling van kennis en vaardigheden. “Als je zegt dat je een specialist bent, bijvoorbeeld in arbeidsrecht, maar je doet niets aan je ontwikkeling, dan geloven klanten je tegenwoordig simpelweg niet.”

Wat juristen dan precies nodig hebben voor hun persoonlijke en professionele groei? Van Berckel Smit geeft vijf antwoorden.

1. Inhoudelijke kennis

“Waar ieder juridisch beroep van afhankelijk is, zijn wetten en regels. Die zijn continu in beweging. Soms is een nieuwe wet nauwelijks door de Eerste Kamer aangenomen, als er in de Tweede Kamer alweer een wetswijziging wordt besproken. Daar komt jurisprudentie nog eens bij. Met actuele juridische kennis help je klanten, burgers of je organisatie optimaal.”

“De afgelopen jaren heb ik veel werk gedaan in de gezondheidszorg. Ik heb weliswaar gezondheidsrecht gestudeerd, maar toen ik na lange tijd weer actief werd in de zorgsector, bleken theorieën en terminologie in de zorg sterk veranderd. Ik heb me toen weer moeten bijscholen in dat specifieke onderwerp. Naast juridische kennis, doe je er dus ook goed aan om je te verdiepen in het inhoudelijke werkveld van je klanten.”

2. Oor voor je klanten

“Klanten zijn tegenwoordig mondiger en beter geïnformeerd. Ze vergelijken juridische dienstverleners online en zoeken zelf informatie op. Ook burgers zijn mondiger, wat invloed heeft op het werk van overheidsjuristen. En in bedrijven, ook buiten de afdeling Legal, hebben steeds meer medewerkers te maken met juridische aspecten. Je ziet overal dat de wereld van het recht en de wereld van mensen meer en meer overlappen. En de wensen van die mensen - cliënten, burgers of collega’s - staan centraal in het werk van een juridisch professional.”

3. Vaardigheden

“Nieuwe generaties klanten en collega’s, digitale communicatie, nieuwe technologie in juridische procedures. De juridische wereld van vandaag vraagt om moderne dienstverlening. Toen ik begon met werken, stuurde je een klant een brief. Daar ging dan weken overheen voordat je antwoord kreeg. Alleen al de komst van e-mail heeft een hele nieuwe dynamiek gebracht. Daar komen nog eens vragen bij over automatisering, privacy en digitaal procederen. Zeker voor eenpitters en kleine kantoren zijn dit grote uitdagingen. Uitdagingen die vragen om nieuwe vaardigheden.”

4. Samenwerking met vakgenoten

“Wat mij aansprak toen ik OSR leerde kennen, is het geloof in samen: samen het beste halen uit jezelf. Samen met topdocenten, maar net zo goed met vakgenoten. Omdat de vragen, die je collega stelt over haar dagelijkse praktijk, minstens even leerzaam zijn als jouw eigen uitdagingen.”

“Als OSR ontwikkelen we onszelf ook iedere dag. De kruisbestuiving tussen verschillende vakgenoten is een ontwikkeling waar ik voor ons als opleider veel mogelijkheden zie. Denk aan de Omgevingswet. Uiteindelijk gaat het in de praktijk om het samenspel van ambtenaren die vergunningen geven, van bedrijven die bouwen, van bewoners, van alle stakeholders. In mijn optiek kan OSR al die vakgenoten bijeen brengen. En samen met hen in co-creatie onze opleidingen nog beter maken. Zo ontwikkelen wij onszelf ook als opleider.”

5. Zelf aan de bal blijven

“Iedere jurist heeft bagage nodig. Kennis en vaardigheden. Maar welke opleiding kies je? Vaak is die keuze gekoppeld aan een specifiek rechtsgebied of aan je huidige baan. Steeds minder juristen werken echter hun hele leven bij één organisatie, laat staat in één baan. Ontwikkeling is dan ook steeds persoonlijker. De inhoudelijke bagage die je vandaag kiest, moet ook nuttig zijn als je morgen overstapt naar een ander kantoor, naar een ander vakgebied of als je kiest voor een stap als zelfstandig juridisch professional. Ik geloof daarom sterk in het formuleren van je eigen plan. Op basis daarvan kies je je opleidingen. Zo blijf je zelf aan de bal. En regisseer je zelf je loopbaan.”

De vraag van Michiel van Berckel Smit aan jou als jurist

Tot slot dit. Michiel van Berckel Smit ziet samenwerken met professionals als rode draad in zijn werk. Daarom zijn vraag aan jou, als lezer:

“Wat heb jij als juridisch professional nodig om jezelf goed te ontwikkelen? En hoe kan OSR als opleider daarbij helpen?”


> Deel jouw wensen en inzichten via social media of stuur een mail naar info@osr.nl.

Mogelijk benaderen we een aantal van jullie met de vraag om eens met OSR om tafel te gaan zitten. Zodat we samen met juridisch professionals werk maken van “samen het beste uit jezelf halen”.