Training Communicatiestijlen voor de juridische praktijk
In deze tweedaagse training leer je vanuit je eigen communicatiestijl beter af te stemmen op de gesprekspartners in jouw dagelijkse praktijk. Dat kan gaan om mondelinge gesprekken, maar ook om e/mailwisselingen. Hierdoor ga je mogelijk (meer) gemak en verbinding ervaren in het gesprek waardoor je de belangen van jouw opdrachtgever beter kunt behartigen.
Communiceren is een kunde
In je dagelijkse praktijk voer je gesprekken (mondeling en/of schriftelijk) met verschillende mensen: cliënten, wederpartijen, collega’s, deurwaarders, etcetera. Een belangrijk doel van die gesprekken is dat jij het beste resultaat voor je client of opdrachtgever behaalt. Maar de praktijk is weerbarstig. Mensen zijn mensen en drukken nou eenmaal op je ‘rode knoppen’ (en jij wellicht ook bij hen). Als gevolg laat je je snel aan de kant schuiven of misschien jaag je gesprekspartners juist makkelijk tegen je in het harnas.
Hoe anders te handelen zodat je meer invloed hebt op het verloop van het gesprek? Hoe ga je om met jouw valkuilen in gesprekken en hoe stem je je kwaliteiten beter af op je gesprekspartner? En hoe herken je de stijl van je gesprekspartner? Mensen benaderen hun gesprekspartner vaak vanuit hun eigen voorkeuren en overtuigingen. Dat is menselijk maar niet altijd even handig. Tijdens de training leer je aan te sluiten bij de communicatiestijl van de ander en dus een gesprek te beïnvloeden.
Tijdens de tweedaagse training zal het Insights Discoverymodel© het hulpmiddel zijn om inzicht te krijgen in je eigen gedrag- en communicatievoorkeuren en in die van anderen. Insights Discovery gebruikt daarvoor een kleurentaal die snel begrepen en ingezet kan worden. Daarnaast ontvang je een persoonlijk Insights profiel dat jouw voorkeuren en valkuilen in beeld brengt en handvatten geeft in communicatie (zowel op werk als privé ;).
Wat is de doelgroep?
De training communicatiestijlen voor juristen is ontwikkeld voor advocaten, overheids- en bedrijfsjuristen.
Wat is de cursusvorm?
De training bestaat uit een korte voorbereiding en twee trainingsdagen:
- Je start een paar weken voor de training met het invullen van een Insights Discovery vragenlijst (duur: ca 20 min.) Aan de hand hiervan wordt een persoonlijk Insightsprofiel opgesteld dat je ontvangt en gebruikt tijdens de training. Het profiel wordt volledig vertrouwelijk verwerkt en alleen aan jou verstrekt.
- Voorafgaand aan de training geef je een leerdoel en een veelvoorkomende lastige situatie door aan de trainer.
- Daarna volgt de eerste training van een dag, waarin we op een interactieve manier met het Insightsmodel, theorie en allerlei oefeningen aan de slag gaan.
- Na afloop van de eerste dag krijg je een oefenopdracht mee. De opdracht is bedoeld om eenvoudig toe te passen tijdens werk.
- Na twee of drie weken is de tweede trainingsdag, die erop gericht is de theorie meer tot praktijk te maken.
- Je ontvangt een handout met handige do’s en dont’s in gesprekken.
Wie is de trainer?
Wat leer je tijdens de Training Communicatiestijlen voor de juridische praktijk?
Na deze training:
- voer je potentieel lastige gesprekken met meer gemak en rust waardoor je de belangen van je opdrachtgever beter kunt behartigen;
- heb je inzicht in je eigen communicatiegebruiksaanwijzing en herken je die van je gesprekspartners makkelijkerl;
- ken je de verschillende universele communicatiestijlen die met het Insights Discovery model worden verduidelijkt;
- heb je een eigen praktische leidraad om je gesprekspartners effectief te beïnvloeden;
- heb je een inzichtgevend persoonlijk Insights profiel dat je handvatten biedt in gesprek met gesprekspartners (ook collega’s en in privésituaties).
Wat ontvang je na afronding van de Training Communicatiestijlen voor de juridische praktijk?
Na afloop van de training communicatiestijlen voor de juridische praktijk ontvang je een certificaat van deelname en NOvA 12 NJ (PO)